AT NIGHT I FLY: „Amint átléped a magyar határt, onnantól kezdve rocksztárként kezelnek.”

Az alig egy éve életre hívott budapesti At Night I Fly-ra, zsenge kora és kevés élő fellépése ellenére egyre többen kezdenek felfigyelni. Ez nem is csoda, hiszen a prog-rock banda legénysége, egytől egyig a színtér ismert együtteseiben – többek között a Dreyelands-ben, a Wendigo-ban, a Stonehenge-ben és a K3-ban – már bizonyítottak és a bemutatkozó, September Kills nevű anyaguk is pozitív fogadtatásra talált a szakma részéről. Horváth András Ádám a banda egyik alapító tagja, gitárosa és társszerzője mesélt a kezdetekről, a külföldi koncertek sajátosságairól és arról, hogy miért nincs ma prog-rock/metal zenei szcéna Magyarországon.

Fotó: Nagy Olívia, utómunka: Bátky Zoltán

Az At Night I Fly 2012-ben alakult hosszas előkészületek után a hazai prog-rock színtér jeles képviselőinek részvételével.
Csak nem utánaolvastál?
Átfutottam a holnapotokon található zenekari biográfiát. Milyen indíttatásból láttatok neki a banda megalapításának? Adja magát a kérdés, hiszen a teljes tagságnak vannak egyéb, nem is kevés zenekari elfoglaltságai.
Röviden és tömören annyi a történet, hogy BZ-vel (Bátky Zoltán, a zenekar énekese) kitaláltuk, hogy alapítunk egy zenekart. Tulajdonképpen már korábban megpróbáltuk összerakni másokkal az At Night I Fly-t, akkor még más néven, de az nem úgy működött, ahogy mi elképzeltük, így aztán ketten farigcsáltuk tovább a dalokat.
A kezdet mikorra nyúlik vissza?
2010 decemberében volt az első megbeszélésünk ezzel kapcsolatban, ahol még a Leander (Köteles Leander, a Leander Rising énekese és basszusgitárosa) is ott volt. Azt követően eltelt egy bő fél év mire elkezdtünk próbálni, de nem úgy működött, ahogy szerettük volna. Akkor mi ezt BZ-vel egy kicsit továbbgondoltuk, más irányból közelítettük meg a dolgot. Az lett a munkamódszer, hogy először mi írjuk ketten a zenét, majd utána a zenéhez keresünk zenekart. Talán kicsit furcsán alakultak az események, de végtére is, így jött létre az EP.
Akkor a bemutatkozó anyagot tulajdonképpen ketten raktátok össze?
Néhány dal még a korai felállás idejében készült, de tulajdonképpen az egész September Kills-t zeneileg és szövegileg BZ-vel ketten hoztuk össze. Alapvetően az ő ötleteit gondoltuk tovább közösen, melyből megszülettek a nóták. Miután összeállt a négy dal, elkezdtünk zenészeket keresni, akik majd fel is játsszák ezeket a dalokat. De mivel nem csak egy hálószoba projektet akartunk, olyan srácokat kerestünk, akikkel hosszabb távon is együtt tudunk működni. 
Kikre esett a választás?
Nem volt hosszú a keresgélés. A dobos rögtön az első jelölt lett, Nagygyörgy Gábor, aki a K3 soraiból lehet ismerős a nagyérdeműnek. Őt rögtön bedobtuk a mélyvízbe, azzal, hogy akkor fel kéne játszani az anyagot. Gyakorlatilag hármat próbáltunk vele és utána már be is vonultunk közösen a stúdióba. Basszusgitáros fronton Hegyaljai-Boros Zoli is hasonlóan került a képbe. Zoli egyébként egy brácsás srác, aki többek között Stonehenge és Dreyelands lemezeken is játszott, vonós karokban, de emellett basszusgitárosként, dobosként és gitárosként sem gyengén teljesít. Őt is bevágtuk abba bizonyos mélyvízbe. Tulajdonképpen nem is volt teljes zenekari próba mire elkészült az EP. Utána kezdtünk el igazán zenekarként funkcionálni, aminek eredményeképpen születtek új dalok is. 
Akkor az elmondottak alapján nem kifejezetten egy side-projektnek indult a dolog, hanem rendes főzenekari kezdeményezésnek.
Egy létező, működő zenekarról beszélünk, csak mellette mindenkinek van sok más – többek között zenei - elfoglaltsága. 

Fotó: Nagy Olívia, utómunka: Bátky Zoltán


Tud erre annyi energia jutni, mint mondjuk a Dreyelands-re vagy az After Crying-ra?
Fele annyi energia jut, mintha csak egy zenekarod lenne. Ok, ha így vesszük, akkor side-projekt, de hozzáteszem, komolyan vesszük, amit csinálunk. Nem csak arról szól, hogy elüssük a fennmaradó időnket. 
Mi akkor az elsődleges?
Ez egy nehéz kérdés! Mikor melyik. Nézd, a Dreyelands az elmúlt időszakban nem volt kifejezetten aktív üzemmódban. Ilyen módon az At Night I Fly kicsit előrébb sorolódott, de ezek a dolgok változó tendenciát mutatnak. Nálam legalábbis.
A stúdiózás milyen keretek között zajlott? Kivel dolgoztatok együtt?
Lényegében otthon csináltuk az egész munkát. A próbatermünkben építettünk ki egy kis stúdiót, Hidasi Barna hangmérnök segítségével. Barnabással vettük fel a Dreyelands első nagylemezét is, de BZ is sokat dolgozott vele, a Stonehenge-dzsel, a Wendigoval, stb. Nem hiszem, hogy őt különösképpen be kéne mutatni zenei körökben. Barnabás volt olyan kedves és eljött hozzánk és hozott magával egy mobilstúdiót. Így vettük fel a teljes anyagot, leszámítva a dobot, mert azt a Jókai Klub-ban rögzítettük, az After Cryingos Egervári Gábor barátunk közbenjárásának hála, de oda is elkísért minket a Barna.


Digitális formátumban fent van a legtöbb zenei oldalon, de nem tudom, hogy fizikai formában megjelent-e egyáltalán.
Nem készült belőle CD és nem tudjuk egyelőre, hogy lesz-e belőle kézzel fogható korong vagy sem. Digitális formátumban 24 felületen elérhető, többek között az Amazon-on, az iTunes-on, a Deezer-en, a Spotify-on. Természetesen a saját honlapunkon is fellelhető a cucc, ahol ingyen meghallgathatja a kedves érdeklődő.
2012 óta létezik a zenekar, viszont csak idén május 18-án volt az első fellépésetek. Miért telt el ennyi idő a megalakulás óta, hogy a deszkákra lépjetek?
Ez egy kényes kérdés. Őszintén szólva, vártunk egy komoly fellépőre, aki előtt játszhattunk volna előzenekarként, csak végül nem jöttek most ilyen lehetőségek. Ez az azért elég ritkán adatik meg. A várakozás közepette viszont megtalált minket a No Label Hungary szervezőbrigád, hogy csatlakozzunk hozzájuk egy koncert erejéig. Ők megszervezték magát a bulit, mi meg elmentünk rá.
Kik voltak a további fellépők?
A Miserium és a Millenium Hippies. A Miseriumék aztán meg is hívtak minket a lemezbemutatójukra a Showbarlangba, az volt a második bulink. Igazság szerint nem akarjuk szétjátszani a zenekart, de ebben a hazai prog-rock mezőnyben nem is nagyon lehet. Ezek amolyan bemelegítő bulik voltak, hogy kipróbáljuk, hogy egyáltalán hogy működik a banda élőben, és működik, úgyhogy azért lehet még bulikra számítani, és persze szeretnénk majd nagyobb helyeken is játszani.
A prog-rock mezőnyben akkor mi jelenti a nagyobb szabású koncertet?
Személy szerint az előzenekaros fellépésekben látom a potenciált. Emellett külföld felé igyekszünk venni az irányt, mindezt akkor, ha elkészül egy nagyobb lélegzetvételű anyagunk. Kifele kell támadni, mert a stílus itthon nem nagyon van működőképes piaca. 
A September Kills EP-n kívül már elkészültek új dalok, ahogy már említetted. Hagyományos értelemben véve vett nagylemezben kívántok továbblépni, vagy más irányú elképzelések vannak terítéken?
Nem tudjuk, hogy lesz-e ANIF nagylemez. Van olyan elképzelésünk, hogy nem nagylemezek lesznek, hanem EP-k. Adott esetben, így nem kell olyan sokat várni két anyag között. Talán így könnyebben tartjuk, jobb esetben diktáljuk a tempót. 
Csakúgy mint a Down.
Jaja, bár ők elég drágán adják az EP-ket, ami nem korrekt, de valóban, mi is gondolkodunk ilyen EP-s dolgokban. Egyelőre ez tűnik a legcélravezetőbbnek. 
Az EP-ről a címadó dalra elkészült egy klip.
Így van, Deák Martina rendezésében készült el az első klipünk. Martinát a Leanderes arcok révén ismertük meg, ő készítette a Leander Rising-nak (akkor még csak Leandernek) az első videóit. Abszolút elégedettek vagyunk a munkájával, szerintem tök jól sikerült a videó. 

 

Hosszabb távon akkor marad az EP, a koncertek tekintetében pedig külföldet célozzátok meg.
Mindenképpen a digitális kiadásoké a jövő, csak a promóció kérdését valahogy meg kell oldani. Rengeteg lehetőség adott, vegyük csak a videókat meg az online felületeket, de rettenetesen sok meló mindezt a saját kezelésedben fenntartani. Régen azért a kiadó elég sokat levett a válladról, most meg neked kell kifizetni a stúdióköltségektől kezdve az útiköltségig mindent. Ezt baromi nehéz összehozni, pláne, hogy valamennyit vissza is kéne hoznod belőle. Olyan ez, mint bármilyen üzleti vállalkozás. Pénz nélkül nehéz pénzt keresni. Komolyabb külföldi megmozdulások esetében pedig egyértelműen menedzsmentre van szükség. 
Van már erre kilátás?
Egyelőre csak tervek szintjén. Kiszemeltünk pár ügynökséget, aztán majd meglátjuk, mit hoz a jövő. Azt szeretnénk, hogy legyen mellettünk egy olyan menedzsment, aki tud segíteni abban, hogy találjunk egy kiadót, ha erre egyáltalán még szükség van. Ez szerintem menet közben kiderül. Mire eljutunk odáig, úgyis eltelik egy kis idő. Az első számú szempont, hogy külföldön tudjunk koncertezni. Amint átléped a magyar határt, onnantól kezdve rocksztárként kezelnek, és úgy bánnak veled, ahogy itthon sehol, és ehhez nem kell nagyon messze menni. Ezt már mindannyian tapasztaltuk. Az pedig senkinek sem esik rosszul, ha megbecsülik a munkáját.
Hogyan sikerült ezt megtapasztalni?
Személy szerint nekem a Dreyelands-es működésemmel van hasonló tapasztalatom. Akárhányszor játszottunk külföldön, mindig azzal szembesültünk, hogy baromi sokan kíváncsiak a zenénkre. Nagy hirtelenjében relatíve sok rajongót találsz magad előtt, akik kívülről fújják a szövegeket. Ezen elsőre nagyon meglepődtünk, itthon ezt még nem nagyon tapasztaltuk. Igaz, itthon is ritkán játszunk. 
Ennek mi az oka? Miért ilyen passzív a hazai prog-rock/metal színtér?
Ezt már korábban is nyilatkoztam, azóta is fenntartom a véleményemet. Magyarországon nincs prog-rock/metal színtér. Ahogy rajongók is kevesen. Illetve vannak csak kicsit furán működnek. Azt mondjuk sosem értettem, hogy ha egy Dream Theaterre elmegy több ezer ember, akkor ők hol vannak, amikor más progressive metal bandák játszanak. A többi bandára miért kell összevadászni a nézőket? És most nem magunkról beszélek, hanem más külföldi zenekarok hazai bulijairól, ahol alig lézeng 100-200 ember, pedig nem rosszabbak, sőt. Fura ez az egész, és ezáltal kicsit úgy tűnik, mintha ezek a látens rajongók csak két évben egyszer, a DT koncertjén mernének előbújni a barlangjukból. Pedig van még rengeteg gyöngyszem a világban és itthon is. Vannak viszont fiatal, ambiciózus zenészek, amilyenek mi voltunk ezelőtt 8-10 évvel. Reméljük, hogy talán nekik sikerül feléleszteni valamit ebben a zenei közegben. Amikor elkezdtük a zenélést, akkor mi gondoltuk azt, hogy ébresztőt fújunk a színtérnek. Anno a Stonehenge és a Nemesis elindított egy ilyen pozitív folyamatot, de sajnos rövid életű volt a dolog. Mi egy más időszakban jutottunk szóhoz, amikor ez nem igazán érdekelt senkit. Szerencsére most is vannak ifjú titánok, úgyhogy bizakodó vagyok. Közhelyes, de az ifjúságban a jövő. 

Fotó: Nagy Olívia, utómunka: Bátky Zoltán
Ezt inkább a piac határozza meg, nem?
Nem ilyen egyértelmű a történet. Ott van például a Meshsuggah legénysége, akik több, mint 20 éve léteznek és mindig kultikusnak számítottak a saját stílusukban. Az elmúlt öt évben viszont színre léptek fiatal zenészek, akik elkezdtek hasonló zenei témákhoz nyúlni, mint a Meshsuggah, ráadásul bevallottan őket tekintik zenei inspirációjuknak. Léteznek olyan már-már ciki, mainstream zenekarok, akik szintén az öreg svédek zenéjéből táplálkoznak. Ezáltal egyre többen megismerik a „nagy elődöt” is, így kerülhetett a Meshsuggah újra reflektorfénybe, és jelenleg nagyobb sztárok, mint valaha. Persze ehhez kellettek az általuk elkészített zseniális lemezek is. Az ilyen és ehhez hasonló folyamatokban, lehet bízni. Hátha a prog-metalra is ráirányul a figyelem, és akkor ezen a színtéren is lehetne esély a régebbiek újra-érvényesülésére. 
Volt erre példa Magyarországon?
Igen, 15 évvel ezelőtt. A Nemesis-szel, a Stonehenge-dzsel, az Afterall-lal, az Eclipse-szel és sok más zenekarral karöltve, a bandák összefogtak és együtt nyomultak az országban. Volt olyan időszak, hogy egy magyar prog-metal turné keretében "Balatonbélbolyhoson" 300-400 ember ment el a koncertekre. Ez így ebben a formában, nagyjából két évig működött. Én akkor voltam kb. 18 éves és mi is jártunk ezekre a bulikra, amik nagyon jók voltak. Ez egy nagyon intenzív időszak volt a hazai prog metal életében, de elmúlt és nem éledt újjá. 
Többször szó esett már, de csak érintettük a témát. Mesélj, egy kicsit az egyéb zenei elfoglaltságaidról. Milyen zenekarokban játszol még?
A legfontosabb Dreyelands, amivel hamarosan megint fölvesszük a fonalat és elkezdünk próbálni, hogy összehozzuk a Rooms Of Revelation-t követő lemezt. Egészen eltökélt ötleteink vannak, hogy miként és hogyan szeretnénk ezt megvalósítani. Van az After Crying, ami kapcsán bár nincs tele a koncert naptáram, de ha van fellépés, az mindig nagy öröm számomra, mert általában nagyobb közönség előtt zajlik az esemény, illetve eleve megtisztelő abban a bandában játszani. Úgy tekintek rájuk, mint egy lelkes kis rajongó, aki a legnagyobb ajándékot kaphatja egy zenekartól, és csatlakozhat hozzájuk. Ezen felül még vannak ilyen-olyan dolgaim: épp zenét szerzek egy számítógépes játékhoz, de tavaly például producerkedtem az Audio Love Nation zenekar Delta című nagylemezén. Idén pedig Herencsár Viktória cimbalomművész új lemezén olyan művészekkel játszhattam együtt, mint Temesi Berci, Martonosi Gyuri bácsi vagy Szokolay Dongó Balázs.
Következő koncertek?
A Dreyelands idén már nem hiszem, hogy a nagyközönség elé áll, az After Crying-gal és az At Night I Fly-jal őszre viszont alakulnak további fellépések, ha minden igaz már az országon kívül is.
Mikorra várható a következő At Night I Fly anyag?
Vannak kész és félkész dalok egyaránt. Ha nagyon akarnánk, viszonylag gyorsan össze tudnánk hozni egy új EP-t, de meglátjuk, hogy mi lesz a stratégia a lemezzel kapcsolatban. Alakulnak a dolgok, valami lesz, az már biztos, de hogy mi és mikor, azt még mi magunk sem tudjuk.
Ferenczi

http://sokhuros.hu

At Night I Fly diszkográfia

2012 – September Kills EP

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése